I.v.m. hemelvaart zijn wij donderdag 30 en vrijdag 31 mei gesloten.

Knowlegde Base

Logo Prestashop 1.5

Algemeen orderbeheer

Geschreven op: 19 oktober 2014 Laatst aangepast: 19 oktober 2014

Prestashop 1.5: Algemeen orderbeheer

In deze handleiding worden de volgende onderdelen besproken:

  • Orderstatus
  • Klantinformatie
  • Herkomst van klant
  • Verzendadres
  • Producten
  • Korting achteraf toepassen
  • Berichten
  • Documenten
  • Betaling(en)
  • Verzending
  • Factuuradres

Orderstatus

De orderstatus geeft de klant inzicht in de status van zijn / haar order. Door middel van e-mail templates kan er aan elke status een e-mail worden gekoppeld welke naar de klant wordt verzonden zodra de status is veranderd.
Wanneer er geen koppeling tussen Prestashop en een kassasysteem is, dient de order status handmatig per order gewijzigd te worden.

Ga naar de handleiding om de orderstatus te wijzigen

Klantinformatie

Bij elk geplaatste bestelling wordt informatie van de klant toegevoegd. De informatie die wordt getoond is:

  • Klantnaam & klantnummer
  • E-mail adres
  • Registratiedatum van de klant
  • Aantal eerder geplaatste bestellingen
  • Totaalbedrag aan bestellingen sinds registratie

Meer klantinformatie kan worden opgevraagd door op de klantnaam te klikken.
Prestashop customer information

Herkomst van klant

De sectie “Sources” laat zien vanaf welke bronnen de klant naar uw webwinkel is gekomen. In onderstaand geval is dat vanaf dijkmanict.nl
Prestashop sources

Verzendadres

Indien de klant een ander verzendadres wenst dan is het mogelijk om deze aan te passen.

  1. Log in op de admin console van de webshop (http://www.uwdomein.com/adminfolder). Vervang uwdomein voor het betreffende domein en adminfolder voor de naam van de administrator map
  2. Navigeer naar “Orders -> Orders” en klik op de gewenste order
  3. Indien de klant meerdere adressen heeft opgeslagen, selecteer dan een adres in het dropdown menu en klik op “Change”. Als de klant één adres heeft opgeslagen, ga dan naar stap 4
    Prestashop shipping address
  4. Indien de klant één adres heeft ingevuld, klik dan op Prestashop edit icon om het adres te wijzigen. Wijzig de gewenste gegevens en klik op “Save”

Producten

Wanneer de klant een order heeft geplaatst kan deze vanuit de front-end niet meer worden gewijzigd. De beheerder is echter wel in staat om de order te wijzigen. In deze stap wordt uitgelegd hoe een order uitgebreid kan worden met producten of zelfs producten verwijderd kunnen worden.

  1. Log in op de admin console van de webshop (http://www.uwdomein.com/adminfolder). Vervang uwdomein voor het betreffende domein en adminfolder voor de naam van de administrator map
  2. Navigeer naar “Orders -> Orders” en klik op de gewenste order
  3. Navigeer naar de sectie “Products”
  4. Product toevoegen: Klik op de button Button add a product
    1. Er wordt nu een nieuwe lege regel getoond onder de huidige producten. Vul bij “product” de gewenste productnaam of referentie in en selecteer het product
      Prestashop add product to order
    2. Indien de productprijs voor deze order mag afwijken, pas dan de prijs aan
    3. Vul bij “Quantity” de gewenste hoeveelheid in
    4. Klik op “Add product” om het product aan de bestelling toe te voegen. Er wordt een bevestiging per e-mail naar de klant verstuurd
  5. Product wijzigen: Klik op Prestashop edit icon
    1. Voer de gewenste aanpassingen door
    2. Klik op “Update” om de bestelling bij te werken. Er wordt een bevestiging per e-mail naar de klant verstuurd
  6. Product verwijderen: Klik op Prestashop recycle bin en bevestig de actie door op “OK” te klikken

Korting achteraf toepassen

  1. Log in op de admin console van de webshop (http://www.uwdomein.com/adminfolder). Vervang uwdomein voor het betreffende domein en adminfolder voor de naam van de administrator map
  2. Navigeer naar “Orders -> Orders” en klik op de gewenste order
  3. Navigeer naar de sectie “Products”
  4. Klik op Prestashop add discount
  5. Vul nu de gewenste gegevens in en klik op “Add”. Er wordt een bevestiging per e-mail naar de klant verstuurd
    • Name: Aanleiding van korting. Deze omschrijving is voor de klant zichtbaar
    • Type: Kies de gewenste kortingsconditie
    • Value: Vul de waarde voor de kortingsconditie in (Niet mogelijk bij gratis verzending)
    • Invoice: Indien deze bestelling meerdere facturen bevat, selecteer dan de betreffende factuur. Indien u de korting wilt toepassen op alle facturen, selecteer dan de optie “Apply on all invoices”
  6. Korting verrekenen: Omdat we de klant €25,- korting hebben gegeven is er teveel betaald door de klant. Dit wordt automatisch door het systeem opgemerkt en is te corrigeren via de sectie “Documents”
    Prestashop order discount

    1. Ga naar de sectie “Documents”
    2. Klik op Prestashop set payment -> U wordt doorgestuurd naar de “Payment” sectie waar de negatieve waarde al is ingevuld
    3. Klik op “Add” om de betaling af te ronden
Stap 6  hoeft u alleen uit te voeren zodra het geld is verrekend met de klant

 Berichten

De klant heeft de mogelijkheid om een opmerking bij de order te plaatsen. Deze opmerking wordt getoond in de sectie “Messages”. Deze melding is ook zichtbaar in de order bevestiging

Prestashop order message

Factuuradres

Indien de klant een ander factuuradres wenst dan is het mogelijk om deze aan te passen.

  1. Log in op de admin console van de webshop (http://www.uwdomein.com/adminfolder). Vervang uwdomein voor het betreffende domein en adminfolder voor de naam van de administrator map
  2. Navigeer naar “Orders -> Orders” en klik op de gewenste order
  3. Indien de klant meerdere adressen heeft opgeslagen, selecteer dan een adres in het dropdown menu en klik op “Change”. Als de klant één adres heeft opgeslagen, ga dan naar stap 4
    Prestashop invoice address
  4. Indien de klant één adres heeft ingevuld, klik dan op Prestashop edit icon om het adres te wijzigen. Wijzig de gewenste gegevens en klik op “Save”